Cornice
Torget med kunst-forretninger.
Butikker
Teknikker
  • Rembrandts uerstattelige mesterverk er godt egnet for reproduksjon med digitale "High-End" superskrivere. Gjengivelsen blir prima.
Skygge

Rembrandts mesterverk

I Amsterdam ble det i 2006 for første gang i historien mulig å se alle Rembrandts 299 eksisterende malerier samlet på en utstilling.
Skygge

De sa det ikke lot seg gjøre

Den direkte foranledningen for denne unike historiske utstillingen var 400- årsdagen for Rembrandt van Rijn (1606-1669) sin fødsel. Dette var i utgangspunktet egentlig et umulig prosjekt siden vi her snakker om noen av verdens dyreste og mest bevoktede malerier. Mange av maleriene er i dag nasjonale ikoner, skatter som voktes mer nidkjært enn noe annet.
Påminnelser om Rembrandt finner du overalt i Amsterdam.
Skygge
Påminnelser om Rembrandt finner du overalt i Amsterdam.
Bare tanken på å flytte maleriene, utsette dem for risikabel transport og nødvendig verdisikring gjorde i utgangspunktet hele prosjektet steindødt.

...så gjorde vi det likevel

Løsningen som muliggjorde denne unike utstillingen var digitale reproduksjoner, alle laget i 1:1 størrelse med unntak av noen få malerier, blant disse var det enorme ”Nattevakten”. Og nå hører jeg allerede skuffelsens sukk fra leserne av denne artikkelen. Reproduksjoner, som om det er noe å vifte med hatten og rope hurra for... Mot denne misforståtte respons står vi klippefast og med hevet hånd for raskt å stoppe protesten. For vit at det foraktede ordet reproduksjon i dag ikke nødvendigvis er ensbetydende med et halvgodt offsettrykk med dårlig fargegjengivelse og hvor du leter etter synlige rasterpunkter. Bare glem det.

Guds hånd!

Samtlige Rembrandtmalerier var reprodusert ved hjelp av Epson skrivere. Kravet til gjengivelse fra blant andre Rembrandt Research Projekt var skyhøye og den eneste teknologi som slapp i gjennom nåløyet var Epsons digitale superskrivere. Dette er ”State of the Art”, eller kort og godt spydspissteknologi i dag når vi snakker optimal kvalitet ved reproduksjon. Arrangøren Christiane Bosman uttalte: ”Epsons skrivere ble valgt grunnet deres evne til meget presist å gjengi toneomfanget og kontrasten mellom høylys og skygge, et av de viktigste trekk ved Rembrandts malerier.” Vi har nevnt rasterpunkter, digitale fargeprintere bruker ikke raster. Se gjerne etter med lupe, bruk mikroskop! Overflaten er uten spor av rasterpunkter. Litt pompøst innledet vi avsnittet med tittelen ”Guds hånd”. Tilgi oss, men det var bare for fristende. Ingen har noen sinne før denne utstillingen sett gjengivelser med samme fantastiske kvalitet. Professor Ernst van der Wetering, leder for Rembrandt Research Projekt, var utstillingens kurator og han uttalte:
Amsterdam, med sine sjarmerende kanaler, er absolutt verdt et besøk.
Amsterdam, med sine sjarmerende kanaler, er absolutt verdt et besøk.
”Utstillingen var en svært berikende opplevelse og vi burde fortsette med å gjøre slike utstillinger mulige ved å produsere høykvalitets kunstreproduksjoner, fullt verdige det kritiske blikk fra de gamle mestere selv.”

Hva med en Rembrandt over sofaen?

Selvfølgelig må det bli en kopi. Noen ting får man faktisk ikke kjøpt for penger og blant disse ting hører de fleste av Rembrandts originale malerier. Men når kopien ligger så nær originalen at du sliter med å se hva som er hva? For så optimal er kvaliteten på disse høyoppløselige superreproduksjonene. Det er bare bevisstheten om, din holdning til original eller kopi, som i denne sammenheng er avgjørende for hva du trives med på veggen. I alle fall, et av jubileumsutstillingens publikumsvennlige tiltak var at den besøkende kunne få trykke på en knapp og selv kjøre ut kopier fra de høyoppløselige originalfilene. Vips, og for en billig penge hadde du skaffet deg en ”nesten original” Rembrandt til å henge opp hjemme i stua.

Hva snakker vi egentlig om her?

Vi skal ikke gå i dybden for detaljert å beskrive Epsons høykvalitets skrivere. Du kan lese mer om disse og fenomenet digigrafi i en egen artikkel. Bare kort nevne at digigrafi er et forsøk på å sertifisere en utskrift, for på den måten, akkurat som ved for eksempel litografi og serigrafi, kunne kvalitetsbedømme trykket, eller utskriften. Som i all grafikk, i hvert fall den type grafikk som handler om kunsttrykk, handler nummerering og signatur om godkjenning og kvalitetssikring. Dette var/ er absolutt nødvendig all den stund et motiv i en grafisk serie alltid viste ørsmå variasjoner fra trykk til trykk. Men her, med den nye teknologien, møter vi et paradoks. For i høykvalitets digitale utskrifter blir det ingen forskjell fra den ene utskrift til den andre. Opplaget spiller heller ingen rolle. Om du skriver ut 1 ark, eller 100 000 ark gjør ingen kvalitetsmessig forskjell. Dermed oppheves terskelen som hefter ved begrepet: begrenset opplag. Et lite antall, begrenset opplag, var før i tiden nødvendig for å sikre god kvalitet. Og ikke minst sikret det kjøpernes følelse av å ha kjøpt noe eksklusivt, noe som er forbeholdt de utvalgte få. Ikke slik nå lenger.
"Digitale High-End utskrifter tilfører optimal kvalitet på alle slags bilder"
Konsekvensene er store, i ytterste konsekvens rokker man ved selve fundamentet i kunstmarkedet.

Originalkunst skrevet ut fra moderne fargeskrivere er allerede en realitet

Digigrafi er et forsøk på å komme kunstmarkedet i møte. Gjøre møte med radikal innovativ teknologi mindre smertefull. Når man sertifiser en utskrift som digigrafi får man samtidig en garanti for at dette er ekte vare. At det er brukt lysekte, holdbart blekk (minimum 100 år), utskriften er nummerert og i tillegg godkjent som et originalt grafisk blad av kunstneren. Opphavsmannen, kunstneren har selvfølgelig også signert verket. Kjøper får med andre ord en garanti for at det han kjøper holder mål. I prinsippet blir dette på samme måte som all annen originalgrafikk, men kun tiden vil vise om begrepet digigrafi har livets rett. Markedet bestemmer og kunstmarkedet er nervøst. Frykt med påfølgende avvisning er dessverre en reaksjon som nærmest automatisk dukker opp når man konfronteres med noe nytt og kraftfullt. Et er imidlertid sikkert. Digitale superutskrifter er definitivt kommet for å bli, enten du kaller det digigrafi eller ”bare en utskrift”. Rembrandt- utstillingen, den visuelle kvaliteten og 100-års perspektivet gjør dette mediet til en suveren vinner.

Flere teknikker

Cornice om silketrykk
Besøk i Grafikk Senteret
Tresnitt, gammelt og godt!
Litografi, skrift i stein

Butikker

Oslo
Bildeforum på Sinsen
Stort utvalg hos Studio AS i Oslo
Galeri J2 på Bislett
Stort kunstutvalg hos Det Gylne Snitt
Bærum Verk
Kunst og idyll på Galleri 1610
Drammen
Oddvar Olsen & Co i Drammen